Quantemporette
na klarnet, puzon, wiolonczelę i fortepian (2008)
na klarnet, puzon, wiolonczelę i fortepian (2008)
-
Fragment 1
-
Fragment 2
Tytuł jest połączeniem trzech słów: quantum (kwant), temporal czasowy / doczesny / świecki oraz quartette (kwartet). Owe znaczenia mają pewien wpływ na kształt utworu, jedne w bardziej oczywisty sposób (kwartet), inne mniej, jednak kompozytor wolałby nie brnąć w ich wyjaśnianie, po pierwsze obawiając się, że dając się ponieść słowu mógłby stworzyć rzeczywistość, której próżno by potem szukać w samej muzyce, a po drugie wychodząc z założenia, że o ile pewne pozamuzyczne treści mogą czasem mieć znaczenie przy powstawaniu dzieła, o tyle w momencie jego odbioru wcale niekoniecznie. Materia muzyczna w utworze jest jak zwykle wypadkową wielu czynników takich jak przypadek, nastrój, częściowo świadome, a częściowo nieświadome wybory itp.; nad wszystkim stoi nadrzędny cel – odnalezienie, czy też stworzenie płaszczyzny porozumienia z odbiorcą poprzez operowanie tym, co jest mu już skądś znane, i tym co jeszcze nie. Z pewnością nie bez znaczenia jest tu też bardzo specyficzne zestawienie instrumentów.
Utwór powstawał latem 2008 na zamówienie Festiwalu Muzyki Polskiej w Krakowie i jest dedykowany jest bratu kompozytora, Bartkowi.
Historia wykonań:
PREMIERA: 16 listopada 2008; The London Sinfonietta; 4.Festiwal Muzyki Polskiej w Krakowie; Aula Florianka
19 listopada 2009; Tomasz Żymła (cl), Mateusz Konopka (trbn), Stanisław Lasoń (vc), Piotr Sałajczyk (pf); 111. Śląska Trybuna Kompozytorów; Sala Koncertowa Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach
20 grudnia 2009; Tomasz Żymła (cl), Mateusz Konopka (trbn), Stanisław Lasoń (vc), Piotr Sałajczyk (pf); Koncert promocyjny płyty „Fiddler's Green"; Sala Koncertowa Polskiego Radia Katowice
Historia nagrań:
10 marca 2012; Arkadiusz Adamski (cl), Tomasz Hajda (trbn), Stanisław Lasoń (vc), Piotr Sałajczyk (pfte); Sala Koncertowa Akademii Muzycznej w Katowicach; realizacja nagrania: Beata Jankowska-Burzyńska